Om varför vi behöver samverkan för att skapa vackra, hållbara och demokratiska städer:
Rittel, H. W., & Webber, M. M. (1974). Wicked problems. Man-made Futures, 26(1), 272-280.
Evans, J., Karvonen, A., & Raven, R. (2016). The experimental city. Routledge.
Om samverkan för att skapa vackra, hållbara och demokratiska städer:
Fainstein, S. S. (2014). The just city. International journal of urban Sciences, 18(1), 1-18.
Healey, P. (2020). Collaborative planning: Shaping places in fragmented societies. Bloomsbury Publishing.
Harvey, D. (2003). The right to the city. International journal of urban and regional research, 27(4), 939-941.
Hughes, S., & Hoffmann, M. (2020). Just urban transitions: Toward a research agenda. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 11(3), e640.
Om olika världar samt olika sätt att jobba och tänka:
Wenger, E. (2011). Communities of practice: A brief introduction. STEP Leadership Workshop.
Om samverkans centrala element:
Gardner, D. (2005). Ten lessons in collaboration. Online journal of issues in nursing, 10(1).
Gregory, J. (2003). Scandinavian approaches to participatory design. International Journal of Engineering Education, 19(1), 62–74.
Perrault, E., McClelland, R., Austin, C., & Sieppert, J. (2011). Working together in collaborations: Successful process factors for community collaboration. Administration in social work, 35(3), 282–298.
Om att gränsgå mellan olika världar:
Ernits, H. (2018). Omgiven av gränsgångare: Framväxten av nya samverkansroller i offentlig sektor.
Om styrkeförhållanden:
Pease, B. (2021). Undoing privilege: Unearned advantage and systemic injustice in an unequal world. Bloomsbury Publishing.
Om vikten av organisatoriska aspekter och styrningsaspekter för samverkan:
Thomson, A. M., & Perry, J. L. (2006). Collaboration processes: Inside the black box. Public administration review, 66, 20–32.
Om svårigheten att hantera och förändra organisationer, värderingar och strukturer:
Argyris, C., & Schön, D. A. (1978). Organizational learning: A theory of action perspective. Reading, MA: Addison Wesley.
Senge, P. M. (1990). The art and practice of the learning organization. Currency Doubleday.
Om att utmana och följa interna värderingar och strukturer:
Seravalli, A., & Witmer, H. (2021). (Service) Design and organizational change: balancing with translation objects. International Journal of Design, 15(3), 73–86.
Om lärande inom och för hållbara transformationer:
Bouwen, R., & Taillieu, T. (2004). Multi‐party collaboration as social learning for interdependence: Developing relational knowing for sustainable natural resource management. Journal of community & applied social psychology, 14(3), 137–153.
Wals, A. E. (Ed.). (2007). Social learning towards a sustainable world: Principles, perspectives, and praxis. Wageningen Academic Publishers.
Norström, A. V., Cvitanovic, C., Löf, M. F., West, S., Wyborn, C., Balvanera, P., … & Österblom, H. (2020). Principles for knowledge co-production in sustainability research. Nature sustainability, 3(3), 182-190.
Om att lära sig på tvärs:
Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of educational research, 81(2), 132-169.
Att sätta i gång inlyssnande och tolkning:
Rosenberg, M. B. (2002). Nonviolent communication: A language of compassion. Encinitas, CA: Puddledancer press.
Om vikten av inlyssnande för inkluderande och demokratiska processer:
Bickford, S. (1996). The dissonance of democracy: Listening, conflict, and citizenship. Cornell University Press.
Dobson, A. (2012). Listening: The new democratic deficit. Political studies, 60(4), 843–859.
Om översättningsteori:
Røvik, K. A. (2016). Knowledge transfer as translation: Review and elements of an instrumental theory. International Journal of Management Reviews, 18(3), 290–310.
Callon, M. (1984). Some elements of a sociology of translation: domestication of the scallops and the fishermen of St Brieuc Bay. The sociological review, 32(1_suppl), 196–233.
Om att kombinera lärande och testande:
Norström, A. V., Cvitanovic, C., Löf, M. F., West, S., Wyborn, C., Balvanera, P., … & Österblom, H. (2020). Principles for knowledge co-production in sustainability research. Nature sustainability, 3(3), 182-190.
Beukers, E., & Bertolini, L. (2021). Learning for transitions: An experiential learning strategy for urban experiments. Environmental Innovation and Societal Transitions, 40, 395–407.
Scholl, C., Eriksen, M. A., Baerten, N., Clark, E., Drage, T., Essebo, M., … & Wlasak, P. (2017). Guidelines for urban labs. Retrieved from: https://adk.elsevierpure.com/ws/portalfiles/portal/61301561/Scholl_et_al_2017_GUIDELINESforURBAN_LABS_URBExp_FINAL.pdf